Verloop keuringsaanvraag
- Wanneer vraag ik mijn keuring aan?
- Wat voeg je toe bij je keuringsaanvraag?
- Keuring aanvragen
- Tijdens de keuring
- Na de keuring
1. Wanneer vraag ik mijn keuring aan?
Vraag je keuring aan:
- vóór je de waterinstallatie gebruikt, dus vóór je verhuist
- en als minstens 6 van de 7 onderstaande sanitaire toestellen zijn geplaatst en aangesloten (tenzij je deze toestellen niet zal plaatsen):
- toestellen voor warm water, zoals een warmtepomp, boiler of zonneboiler
- centrale verwarming
- toilet
- bad en/of douche met kranen
- keukenkraan
- wastafel met kranen
- bijvulinstallatie voor tweedecircuitwater.
Komt er een tweede badkamer die pas later wordt afgewerkt? In dat geval kan de keuring van je waterinstallatie wél al gebeuren.
Heb je als aannemer alleen een attest nodig voor jouw deel? Dan doen we een speciale keuring.
De keuring gaat door wanneer alle sanitaire toestellen zijn geplaatst en aangesloten. Bij bedrijven of organisaties van klasse A kan je een waterkeuring in fasen aanvragen.
2. Wat voeg je toe bij je keuringsaanvraag?
Voor de keuring zijn volgende documenten nodig (die stop je bij je digitale keuringsaanvraag):
- een ondertekende inventaris van de aangesloten toestellen. Vraag bij het invullen hulp aan je installateur.
- een uitvoeringsplan (grondplan) van de te keuren waterinstallatie.
Zonder deze documenten kan de keuring niet doorgaan.
3. Keuring aanvragen
Is je aanvraag volledig?
Dan neemt onze keuringsdienst contact met je op voor een afspraak!
Is je aanvraag onvolledig?
Dan neemt onze keuringsdienst contact met je op om de keuringsaanvraag te vervolledigen!
4. Tijdens de keuring
De keurder doorloopt de volledige waterinstallatie en controleert of:
- de aansluiting van je waterinstallatie op het openbare waternet correct gebeurde
- de toestellen (kranen, boiler, vaatwasser …) erkend zijn door Belgaqua.
5. Na de keuring
Jouw waterinstallatie is in orde (conform)?
- Je ontvangt je keuringsattest digitaal.
-
Onze keurder verbreekt de verzegeling. Dat gebeurt aan de derde stopkraan. Jij of je installateur kan de waterinstallatie dan aansluiten op die derde stopkraan.
Jouw installatie is niet in orde (conform voor gebruik en/of aansluiting)?
- Je ontvangt je keuringsdossier digitaal met vermelding van de herstelmaatregelen.
- Raadpleeg de technische voorschriften waaraan jouw waterinstallatie moet voldoen.
- Pas de herstelmaatregelen aan binnen de termijn vermeld op jouw keuringsattest.
- Is de binneninstallatie niet in orde, dan kan je de waterinstallatie nog niet gebruiken. De keuringszegel wordt niet verbroken.
- Vraag na aanpassing van je waterinstallatie onmiddellijk de herkeuring aan.
- Bij het uitblijven van een herkeuring zal De Watergroep een aanmaningstraject opstarten. Zo kunnen er kosten voor verlengde dossieropvolging aangerekend worden, kan de binneninstallatie ontkoppeld worden of de waterinstallatie zelfs afgesloten worden.