05-10-2020

AquaFlanders, de federatie van Vlaamse waterbedrijven en rioolbeheerders, lanceert een nieuw charter voor gemeenten dat focust op een duurzaam watergebruik en de waarde van kraanwater. De lancering vindt plaats aan het einde van de Week van de Duurzame Gemeente, een initiatief van de VVSG. Het nieuwe charter kadert in de sensibiliseringscampagne #ikdrinkkraanwater die de federatie vorig jaar opstartte.
 

Bewust en verstandig omspringen met water 

Hier drinken we kraanwaterMet dit nieuwe charter wil AquaFlanders de Vlaamse gemeenten ertoe bewegen een duurzaam watergebruik te promoten naar de inwoners toe. Vlaanderen is, in vergelijking met andere regio’s en landen, één van de meest waterschaarse regio’s. Dit wil zeggen dat er een beperkte hoeveelheid water beschikbaar is per inwoner. Het is dan ook belangrijk dat we met z’n allen bewust en verstandig omgaan met dit water. Zo zal een gemeente die het charter ondertekent onder meer inzetten op waterontharding, waterbuffering en -infiltratie en de inwoners sensibiliseren over waterhergebruik en het gebruik van regenwater.

 

“Gemeenten spelen een zeer belangrijke rol in sensibilisering naar de inwoners toe. Door de engagementen uit dit charter aan te gaan, kan een gemeente een belangrijke voorbeeldrol op zich nemen ten opzichte van scholen, verenigingen en lokale bedrijven. Wij hopen dat dit de inwoners extra zal aansporen om werk te maken van een verstandig waterverbruik en om te kiezen voor kraanwater als duurzame dorstlesser.”
- Carl Heyrman, algemeen directeur AquaFlanders
 

Steun van AquaFlanders

In ruil voor haar engagement kan een kraanwatergemeente rekenen op de steun van AquaFlanders bij sensibilisering omtrent een duurzaam watergebruik, het verstrekken van visibiliteit voor het engagement van de gemeente en de promotie van kraanwater.
 

Ondertekent jouw stad of gemeente als eerste dit nieuwe charter?

Ontdek alles over het charter op www.kraanwater.be of volg de campagne #ikdrinkkraanwater op Facebook, Instagram, Twitter en, ja hoor, ook TikTok.