Phishing
Er circuleren helaas regelmatig frauduleuze e-mails en sms'en uit naam van De Watergroep. Ze zijn steeds vaker erg goed nagemaakt. De ontvanger krijgt meestal de vraag om een vervallen factuur te betalen (al dan niet via Doccle). Daar zit dan een valse betaallink achter.
Kreeg je zo’n e-mail of sms? Ga hier niet op in! Controleer hieronder hoe je echte van valse berichten kan onderscheiden.
Oktober 2024 - Momenteel circuleren er valse sms'en en e-mails rond het uitbetalen van een sociale tegemoetkoming of een teruggave.
Voorbeeld valse e-mail (klik om te vergroten):
Voorbeeld van een nagemaakt formulier (klik om te vergroten):
Hoe herken ik een e-mail van De Watergroep?
- Controleer de afzender. Officiële e-mails van De Watergroep versturen we altijd vanuit een e-mailadres met @dewatergroep.be
- E-mailonderwerp bij online waterfacturen: e-mails van De Watergroep omvatten steeds je klantrekening in het mailonderwerp.
Voorbeelden van valse e-mails (klik om te vergroten):
Hoe herken ik een sms van De Watergroep?
Officiële sms'en van De Watergroep versturen we altijd vanuit het geverifieerde 4-cijfernummer 8686, en nooit vanuit een 04xx xx xx xx-nummer. De Watergroep verstuurt nooit berichten via Whatsapp.
Voorbeelden van valse sms'en (klik om te vergroten):
Hoe herken ik een afrekening via Doccle?
- Officiële afrekeningen van De Watergroep via Doccle worden verstuurd vanuit [email protected].
- Er staat "Je hebt via Doccle een nieuw document van De Watergroep ontvangen".
- Bij het klikken op de blauwe knop word je doorgeleid naar jouw persoonlijk account in Doccle waar je jouw effectieve factuur te zien krijgt, en niet enkel het te betalen bedrag.
Voorbeeld van een echte Doccle-mail (klik om te vergroten):
Voorbeeld van een valse Doccle-mail (klik om te vergroten):
Tip: controleer of je een factuur ontvangen hebt voor je ergens op klikt
- Log in op Doccle om na te gaan of er een openstaande factuur is. De facturen die je daar in jouw account ziet staan zijn jouw effectieve facturen. Het veiligste is om die facturen ook te betalen vanuit de Doccle-applicatie. Dan betaal je zeker aan het juiste rekeningnummer (want dat is niet wijzigbaar).
- Of bekijk je facturen van De Watergroep via onze online klantenzone.
Heb je zo'n e-mail of sms ontvangen?
- Doe er dan niets mee (zeker nergens op klikken).
- Nog vragen? Neem dan hier contact op met De Watergroep.
- Je kan ook een melding maken via de website meldpunt fraude.
- Ontdek de tips van 'Safe on Web' om valse e-mails te herkennen.
* De veiligheid van jouw gegevens zijn belangrijk voor ons. Daarom benadrukken we graag dat er geen datalek of inbraak in onze systemen is gedetecteerd. Alle klantgegevens zijn nog steeds veilig. We spreken hier echter wel van een frauduleus gebruik van de naam 'De Watergroep'.