30-04-2018

Maar liefst 3 prijzen haalde De Watergroep binnen op de Publica Awards. Deze uitreiking, georganiseerd door EBP samen met Bouwkroniek en La Chronique, bekroont publieke actoren, hun partners én hun samenwerking.

3 x raak

In de categorie ‘Technologie’ haalde De Watergroep zowel de gouden medaille als de publieksprijs binnen met de projecten ‘Waterverlies in kaart in Vlaanderen’ en ‘Integratie bij De Watergroep als verbindende factor van digitale transformatie’. In de categorie HR won De Watergroep overtuigend met Vesta Pro onder het mom ‘De Watergroep maakt van zijn werknemers digitale burgers en verbetert zo de dienstverlening’.

Een delegatie van De Watergroep nam de 3 prijzen op 25 april in ontvangst op de uitreiking in Brussel.

Publica AwardsUitreiking

De winnende projecten

Gouden medaille: Waterverlies in kaart in Vlaanderen

De Watergroep levert drinkwater aan ruim 3 miljoen klanten op elk moment van de dag. Om dit te realiseren is een robuust, toonaangevend & duurzaam waterbeleid noodzakelijk. 20% van het drinkwater is echter niet in rekening gebracht. Dat maakt van De Watergroep een goede leerling in de Europese klas, maar het kan altijd beter. Via doorgedreven data & business analyse leveren we nieuwe inzichten. Om deze inzichten te bekomen is het noodzakelijk om enkele ingrediënten te laten samenvloeien: de juiste data, de juiste mensen (IT, Data, Waterproductie, …) en doorzettingsvermogen. Hierdoor kunnen we de maatschappelijke, ecologische & economische impact van dit probleem terugdringen.

Publieksprijs: Integratie bij De Watergroep als verbindende factor van digitale transformatie

Halverwege 2016 nam De Watergroep initiatief tot de start van een ambitieus digitaal transformatietraject. Via een nieuwe verbindende integratie architectuur én drie digitaliserende applicaties (self-service oplossingen) voor zowel eigen medewerkers als interne- en externe klanten, zijn responstijden bij lekken of storingen versneld, werkdagen productiever geworden en is het IT-landschap van De Watergroep klaar voor de toekomst. De Watergroep zorgt hiermee voor een efficiëntere inzet van haar middelen, een verminderde papierstroom en voor snellere responstijden.

Gouden medaille: De Watergroep maakt van zijn werknemers digitale burgers en verbetert zo de dienstverlening

De toekomst voor een HR-afdeling ligt in het verschaffen van diensten met toegevoegde waarde: het ondersteunen en begeleiden van medewerkers in hun loopbaantrajecten, opleidingen, employer branding, … Om te kunnen evolueren naar een interne HR-dienstverlener, die niet enkel de administratieve taken in goede banen leidt, zette De Watergroep zwaar in op digitalisering via Vesta Pro. Zo kreeg de HR-afdeling meer tijd om zich toe te leggen op haar kerntaken. De Watergroep is de eerste organisatie binnen de Vlaamse overheid die een project van een dergelijke omvang organiseerde en zo het voortouw nam in de digitale revolutie.