25-11-2020

Er circuleren momenteel frauduleuze e-mails uit naam van De Watergroep / Waternet. Deze mails manen aan tot een betaling op een Duits rekeningnummer. Kreeg je zo'n e-mail? Ga hier dan zeker niet op in! 
 

Hoe herken ik een e-mail van De Watergroep?

Deze e-mail is een typisch geval van een frauduleuze e-mail via 'phishing' (te herkennen aan persoonlijk e-mailadres, buitenlands bankrekeningnummer, foutief berekende waterfactuur, ...).
 

Zo herken je onze e-mails

  • Afzender: steeds een e-mailadres met @dewatergroep.be 
  • Rekeningnummer: controleer of het rekeningnummer gelijk is aan het rekeningnummer van je laatst betaalde waterfactuur. (Bij deze valse facturen is er sprake van een Duits bankrekeningnummer).
  • Facturen van De Watergroep komen terecht in je persoonlijke online klantenzone. Daar kan je al je waterfacturen raadplegen.
  • Een digitale waterfactuur van De Watergroep via e-mail omvat steeds de factuur als bijlage.
     

Voorbeeld van zo'n valse e-mail

Voorbeeld valse factuur

 

Heb je zo'n e-mail ontvangen?

Maak dan een melding via het meldpunt fraude >>
 

Wat doen bij betaling?

Heb je effectief betaald? Maak dan, naast een melding via het meldpunt fraude ook een aangifte bij de lokale politie (zodat een officieel PV kan worden opgemaakt) en neem contact op met je bank om na te gaan of de betaling nog kan worden ingetrokken. Indien De Watergroep een betaling ontvangt naar aanleiding van deze e-mail, storten we automatisch het betaalde bedrag terug.

Ontdek hier de tips van 'Safe on Web' om valse e-mails te herkennen >>