Betalen
- Wanneer betalen?
- Ons aanbod
- Moeite om je waterfactuur te betalen?
- Wat als je nadien nog niet betaalt?
- Watertoevoer heropenen
1. Wanneer betalen?
De uiterste betaaldatum staat steeds op jouw waterfactuur (= 30 dagen na de factuurdatum).
- Heb je binnen deze termijn van 30 dagen niet betaald? Dan ontvang je een eerste kosteloze herinnering. We sturen kort na het verstrijken van de factuurdatum ook een sms als betaalherinnering (naar de klanten waarvan we het gsm-nummer hebben).
- Nog steeds niet betaald na de eerste herinnering? Dan ontvang je een aangetekende ingebrekestelling met een extra kost van 20 euro, bovenop jouw waterfactuur.
- Moeite om jouw factuur te betalen? Wacht dan niet en neem contact op met De Watergroep om bijkomende kosten te vermijden!
2. Ons aanbod
Onze tip: betaal via domiciliëring
Met een domiciliëring geef je de toestemming aan De Watergroep om jouw waterfacturen automatisch te vereffenen. Zo vergeet je nooit meer een factuur te betalen. Geïnteresseerd? Vraag dan nu een SEPA-domiciliëring aan en we activeren jouw domiciliëring binnen de week. Simpeler kan niet!
Klik hier om je domiciliëring gratis te activeren.
Via Doccle, je digitale archiefkast
Via het gratis digitaal administratieplatform Doccle biedt De Watergroep je de mogelijkheid om jouw waterfacturen te ontvangen, archiveren én te betalen op laptop, pc, smartphone of tablet.
Klik hier om te verbinden met Doccle!
Online via onze klantenzone
Geregistreerd op onze klantenzone? Dan kan je onder 'facturen' ook meteen je openstaande factuur betalen met één klik op de knop!
Via overschrijving
Uiteraard kan je je waterfactuur ook gewoon via overschrijving betalen op BE90 0969 2800 0132 (BIC: GKCCBEBB). Geen gestructureerde mededeling? Vermeld dan je Klantrekening (D + 9 cijfers) zodat wij jouw betaling correct kunnen koppelen.
Via de QR-code op de waterfactuur
Elke waterfactuur bevat een QR-code waarmee je de betaling kan uitvoeren. We gebruiken hiervoor de Europese standaard. Deze banken bieden alvast deze optie aan: KBC, ING, Belfius, Argenta en BNP Paribas Fortis. Later volgen ook andere banken. Zo betaal je via de QR-code:
- Scan de QR-code met de bank-app van KBC, ING, Belfius, VDK , Argenta of BNP Paribas Fortis.
- Opgelet: de QR-code werkt niet via Payconiq by Bancontact!
3. Moeite om je waterfactuur te betalen?
Neem dan contact op met De Watergroep. We bekijken samen welk van deze opties jou het best past:
Maandelijkse facturatie
Stap je liever over van een driemaandelijkse naar maandelijkse waterfactuur? Dat vraag je hier aan. Maandelijkse facturatie is wel enkel digitaal mogelijk, we sturen bij een maandelijkse factuur dus geen papieren facturen meer op via de post.
Betalingsuitstel
Is het even te moeilijk om je waterfactuur te betalen? Neem dan contact op met De Watergroep om een betalingsuitstel aan te vragen. Samen met een medewerker worden de verschillende mogelijkheden bekeken.
Afbetalingsplan
Kan je jouw factuur niet in één keer betalen, maar graag in verschillende stukken? Neem dan contact op met De Watergroep voor een betaalregeling af te spreken. In overleg met een medewerker maken we voor jou een afbetalingsplan op maat.
4. Wat als je nadien nog niet betaalt?
Wanneer je na de aangetekende ingebrekestelling je factuur nog steeds niet betaalde of geen contact met De Watergroep opnam om een betalingsregeling te treffen, zijn deze stappen mogelijk:
Ben je een huishoudelijke klant en weiger je te betalen?
- Dan maken we een minnelijke/gerechtelijke invordering op of krijg je een uitnodiging voor de lokale adviescommissie van je gemeente/stad (= verbonden aan je OCMW). Deze commissie kan beslissen dat je minder water krijgt. De Watergroep installeert bij jou thuis dan een digitale watermeter met ‘begrenzing’ (= je krijgt dan nog 50 liter water per uur). Klik hier om meer te weten over deze tijdelijke begrenzing.
- Betaal je ook na de installatie van een begrenzer nog niet of weiger je een betaalregeling op te starten, dan kan de lokale adviescommissie beslissen de watertoevoer volledig af te sluiten.
Ben je een niet-huishoudelijke klant en weiger je te betalen?
Dan kan De Watergroep de watertoevoer afsluiten. Je ontvangt van ons eerst een verwittigingsbrief met de vraag tot betaling binnen de wettelijke minimumtermijn van 6 weken. In deze periode is er nog tijd om een betaalregeling met De Watergroep af te spreken. Betaal je niet of sluit je geen betaalregeling af? Dan sluiten we de watertoevoer af.
De kost voor het af- en aansluiten van het water vind je terug onder tarieven (= overige tarieven).
5. Watertoevoer heropenen
Was er sprake van een tijdelijke begrenzing / afsluiting van de watertoevoer wegens wanbetaling? Vul het online formulier in voor de wegname van de begrenzing of de heropening van het drinkwater: