Waterscan
Via de waterscan onderzoeken we samen hoe we jouw waterverbruik en dus ook jouw waterfactuur kunnen verminderen.
Wat is een waterscan?
Via de waterscan willen we klanten aanzetten om duurzamer om te gaan met water en om waterbesparende maatregelen te nemen. Wanneer je een waterscan aanvraagt, komt een medewerker van De Watergroep bij jou thuis langs. Volgende stappen komen aan bod bij de waterscan:
- Bespreking van het watergebruik van de klant
- Opvolgen van de watermeterstand
- Een beperkt nazicht van de werking van de watermeter
- Via rondgang in de woning de besparingsmogelijkheden (toestel en gedrag), lekken en volksgezondheidsaspecten (bv. aanwezigheid van lood) nagaan.
De waterscanner geeft op basis van zijn vaststellingen advies, tips en informatiebrochures mee aan de klant. Een waterscan is dus geen keuring of een onderzoek naar lekken. Bij een lek moet je een loodgieter of een lekopsporingsbedrijf contacteren.
Wie kan een waterscan aanvragen?
Iedere klant die wil nagaan of een waterbesparing mogelijk is, kan een waterscan aanvragen.
Wat kost een waterscan?
1. Het standaardtarief
Bekijk hier het tarief (bij Overige tarieven).
2. Gratis waterscan (onder bepaalde voorwaarden)
- Voor alle beschermde klanten.
- Voor klanten met een doorverwijzing van het OCMW, een CAW of een andere instelling voor schuldbemiddeling indien het verbruik bij de klant minstens voor de helft hoger ligt dan het gemiddelde.
- Je moet voldoende water kunnen besparen. Dit betekent dat jij en je gezin de helft meer verbruiken dan het gemiddeld verbruik. Dit betekent een verbruik van:
- Meer dan 59 m³ voor een 1 persoonsgezin
- Meer dan 98 m³ voor een gezin met 2 personen
- Meer dan 140 m³ voor 3 personen
- Meer dan 167 m³ voor 4 personen
- Meer dan 201 m³ voor 5 personen.
- Je moet bereid zijn om de waterscan te laten uitvoeren.
- Voor klanten bij wie een gratis energiescan is uitgevoerd en waarbij het waterverbruik voor de helft hoger ligt dan het gemiddelde (zie hierboven).