Keuring waterinstallaties
Elke nieuwe of gerenoveerde waterinstallatie moet gekeurd worden. Daarvoor kan je bij De Watergroep terecht!
- Wat keuren?
- Wat moet ik weten vooraleer ik een waterkeuring aanvraag?
- Keuring aanvragen
- Wat kost een keuring?
- Goed om weten
1. Wat keuren?
Alle apparaten, kranen en andere toestellen die rechtstreeks aangesloten worden op de waterinstallatie.
- De binneninstallatie: sanitaire installatie zoals kranen, boiler, vaatwas ... aangesloten op het openbaar waternetwerk.
- De niet-aangesloten binneninstallatie: sanitaire installatie die ander water dan dat van het openbaar waternetwerk gebruikt als drinkwater, bijvoorbeeld grondwater. Klik voor meer info (2 MB, PDF).
- De installatie voor tweedecircuitwater: onbehandeld regenwater dat niet bedoeld is om van te drinken (bijvoorbeeld putwater of regenwater).
Een waterkeuring is een kwaliteitscontrole van de waterinstallatie. Een keuring voorkomt dat het water uit de waterinstallatie kan terugstromen naar het openbaar waternetwerk of naar de (niet-aangesloten) binneninstallatie.
2. Wat moet ik weten vooraleer ik een waterkeuring aanvraag?
3. Keuring aanvragen
Is er ook een riolering aangelegd? Dan is er naast de keuring van je waterinstallatie ook een rioolkeuring nodig. Vraag deze keuringen samen aan, dat bespaart je tijd én geld (want we geven een korting als we deze keuringen samen kunnen uitvoeren).
4. Wat kost een keuring?
Een waterkeuring (installatie klasse B of C) kost 205 euro. Combineer je een waterkeuring met een rioolkeuring? Dan betaal je maar 359 euro (in plaats van 434 euro).
5. Goed om weten
Vragen?
- 02 238 96 99 (geef je postcode in en kies daarna voor optie 2)
- Stuur ons hier jouw vraag
Waar vind ik mijn keuringsattesten terug?
Keuringen uitgevoerd vanaf 1 januari 2021 vind je terug in jouw woningpas!
Meer weten over keuringen?
Wat als je geen keuring aanvraagt?
Gebruik je als klant de waterinstallatie zonder die eerst te keuren, dan stuurt het waterbedrijf je een aanmaning. Omdat de risico’s voor het openbaar waternetwerk en jouw eigen gezondheid groot zijn, is de keuring echt nodig en daarom ook verplicht.
Respecteer je de termijn van de aanmaning niet, dan kan het waterbedrijf een kost voor verlengde dossieropvolging aanrekenen én de verbinding van de binneninstallatie op het waternetwerk weigeren, je installatie ontkoppelen of zelfs afsluiten. Verzet je je hiertegen, dan kan het waterbedrijf bij de toezichthoudende ambtenaar Leefmilieu van VMM vragen om je te laten afsluiten.