Sociaal tarief
- Wie heeft recht op het sociaal tarief?
- Hoe ontvang je het sociaal tarief?
- Wat houdt de sociale korting in?
- Vragen over dit sociaal tarief?
1. Wie heeft recht op het sociaal tarief?
Je komt in aanmerking voor het sociale tarief als je aan de volgende 2 voorwaarden voldoet:
Voorwaarde 1: Je hebt recht op één van de volgende tegemoetkomingen.
Personen met een handicap
Iedereen die op 1 januari van het facturatiejaar recht heeft op:
een integratietegemoetkoming / een inkomensvervangende tegemoetkoming, toegekend door de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid
zorgbudget voor ouderen met zorgnood (tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden), toegekend door de afdeling Vlaamse Sociale Bescherming.
Personen met financiële steun van het OCMW
Iedereen die op 1 januari van het facturatiejaar recht heeft op een leefloon of levensminimum.
Het OCMW kent deze tegemoetkoming toe.
Bejaarden en oudere personen
Iedereen die op 1 januari van het facturatiejaar recht heeft op een gewaarborgd inkomen of een inkomensgarantie.
De Federale Pensioendienst kent deze tegemoetkoming toe.
Voorwaarde 2: Je bent gedomicilieerd op de plaats waar je water verbruikt.
De sociale korting geldt ook voor klanten met een gezinslid, gedomicilieerd op hetzelfde adres.
- Heb je op 1 januari van een kalenderjaar recht op een van deze tegemoetkomingen? Dan heb je voor dat jaar recht op het sociaal tarief.
- Krijg je pas in de loop van dat jaar recht op een van deze tegemoetkomingen? Dan krijg je geen sociaal tarief voor dat jaar.
Een uitkering van het ziekenfonds geeft geen recht op het sociaal tarief voor water.
2. Hoe ontvang je het sociaal tarief?
Hoe krijg je dat sociale tarief? Dat gebeurt:
- automatisch
- of via een compensatie: een vast jaarlijks (forfaitair) bedrag aan het gezinshoofd.
1. Automatisch
In de meeste gevallen verrekenen we de korting automatisch op jouw waterfactuur, op basis van de gegevens van de hierboven vermelde uitkerende instellingen. Tenminste:
- als de waterfactuur op naam staat van een van de gezinsleden
- en de waterfactuur alleen gaat over jouw gezinswoning, en dus niet een gemeenschappelijke factuur van een appartementsgebouw of woonzorgcentrum is.
2. Via een compensatie
In sommige gevallen is de automatische verrekening van de korting niet mogelijk. Bijvoorbeeld als de waterfactuur op een andere naam staat, van een gemeenschappelijk gebouw is of er ook bedrijfsverbruik op staat.
Dan krijg je in de zomermaanden van ons een compensatiebrief. Daarin vragen we je om ons volgende gegevens te bezorgen, het liefst online:
- rijksregisternummer van de persoon aan wie de compensatiebrief is gericht
- rekeningnummer
- veiligheidscode vermeld in de compensatiebrief.
Bezorg ons die gegevens ten laatste op 31 december van datzelfde jaar.
4. Vragen over dit sociaal tarief?
Heb je nog vragen over de sociale korting of compensatie?
- Lees dan eerst de veelgestelde vragen.
- Je vindt ook meer informatie over het sociaal tarief via de website van Vlaanderen.
- Of neem contact op met ons.