Algemene werking digitale watermeter
- Moet ik mijn watermeterstand nog doorgeven nu ik een digitale watermeter heb?
- Waar vind ik mijn watermeternummer?
- Kan ik mijn digitale watermeter aflezen in donkere ruimtes (inkomhallen, kelders)?
- Begint de digitale watermeter vanaf nul te tellen?
- Wat is een digitale watermeter en hoe werkt die?
- Wat zijn de voordelen van een digitale watermeter?
- Welk type digitale watermeter heb ik?
- Welke gegevens kan ik aflezen van de digitale meter?
- Kan ik de gegevens van de digitale watermeter zelf uitlezen en gebruiken?
- Zal mijn waterfactuur verhogen na de plaatsing van de digitale watermeter?
- Hoe ziet mijn jaarlijkse verbruiksfactuur eruit bij een watermetervervanging?
- Hoe wordt het verbruik op de oude watermeter afgerekend?
- Geeft de digitale watermeter ook informatie door over plots hoog waterverbruik?
- Waar kan ik mijn waterverbruik opvolgen?
- Waarom moet mijn watermeter vervangen worden?
- Komt er ook een digitale elektriciteitsmeter?
- Moet ik betalen voor de installatie van een nieuwe digitale watermeter?
- Is er een stopcontact of wifi nodig voor de digitale watermeter?
- Kan het water zomaar afgesloten worden met een digitale watermeter?
- Moet ik mijn digitale watermeter beschermen wanneer het vriest?
- De digitale watermeter is afhankelijk van elektriciteit, wat als er een stroompanne is?
- Wat betekent de sticker met 'Digitale Watermeter' op mijn elektriciteitsmeter?
- Is er een aardingsklem bevestigd op de oude watermeter?
- Ik ben erg gevoelig voor draadloze signalen of elektromagnetische straling. Hoe zit dat met digitale watermeters?
- Verstuurt de digitale watermeter mijn gegevens op een veilige manier?
- Wat betekent de digitale watermeter voor mijn privacy?
- Neemt het drinkwaterbedrijf actie op basis van de alarmmeldingen van de digitale watermeter?
- Enkel bij type Sagemcom: Er verschijnt REINSTALL op het scherm van mijn digitale watermeter. Wat moet ik doen?
1. Moet ik mijn watermeterstand nog doorgeven nu ik een digitale watermeter heb?
Krijg je een brief of e-mail van ons waarin we je vragen je watermeterstand door te sturen? Geef dan je watermeterstand door.
Heb je een digitale watermeter, maar nog geen digitale elektriciteitsmeter?
Dan krijg je in de meeste gevallen nog een brief of e-mail van ons waarin we je vragen je watermeterstand door te sturen. In de meeste gevallen heeft een digitale watermeter een digitale elektriciteitsmeter nodig om de gegevens van je waterverbruik te versturen.
Enkel de digitale watermeter van het type Hydroko kan zonder digitale elektriciteitsmeter je waterverbruik doorsturen. Een watermeter van Hydroko is rond en blauw, en heeft een elektronisch scherm.
Wanneer je digitale elektriciteitsmeter geïnstalleerd wordt, maakt Fluvius verbinding tussen de digitale watermeter en elektriciteitsmeter. Is de verbinding goed? Dan kan je na 2 weken zelf jouw waterverbruik online opvolgen via www.dewatergroep.be/klantenzone en wordt jouw watermeterstand automatisch naar ons doorgestuurd.
Je digitale watermeter is geplaatst én verbonden met je digitale elektriciteitsmeter?
Jouw digitale watermeter heeft in de meeste gevallen een digitale elektriciteitsmeter nodig om door te sturen hoeveel water je verbruikt. Is de verbinding goed gelukt? Dan kan je na 2 weken zelf jouw waterverbruik online opvolgen via www.dewatergroep.be/klantenzone en moet je jouw watermeterstand niet meer doorgeven.
2. Waar vind ik mijn watermeternummer?
3. Kan ik mijn digitale watermeter aflezen in donkere ruimtes (inkomhallen, kelders)?
Sommige types watermeters hebben een drukknop. Als je erop drukt, worden de cijfers van het scherm leesbaar. Bij de watermeters die geen drukknop hebben, licht het scherm op als je het klepje opent. Bij alle watermeters kan je de gegevens op het scherm best aflezen als je er met een licht op schijnt.
4. Begint de digitale watermeter vanaf nul te tellen?
De nieuwe digitale watermeter start meestal op 0. Uitzonderingen zijn mogelijk.
Van watermeters waarop al verbruik geregistreerd is, zal de beginstand genoteerd worden op de handcomputer van de technieker. Je betaalt uiteraard niet voor het verbruik dat de watermeter al heeft geregistreerd voor de plaatsing bij je thuis.
5. Wat is een digitale watermeter en hoe werkt die?
Jouw digitale watermeter meet net zoals een analoge watermeter hoeveel water je verbruikt.
Heb jij deze 3 dingen?
- een digitale watermeter
- een digitale elektriciteitsmeter
- een goede verbinding tussen die 2 meters
Dan wordt jouw waterverbruik ook nog eens automatisch doorgestuurd naar ons én kan je jouw waterverbruik zelf opvolgen via onze klantenzone op www.dewatergroep.be/klantenzone.
Je moet je watermeterstand niet meer doorgeven.
(De digitale watermeter van het type Hydroko kan zonder digitale elektriciteitsmeter je waterverbruik doorsturen. Een watermeter van Hydroko is rond en blauw, en heeft een elektronisch scherm.)
6. Wat zijn de voordelen van een digitale watermeter?
Voor jou
Zijn jouw digitale watermeter en elektriciteitsmeter goed aan elkaar gekoppeld? Dan moet je jouw watermeterstand niet meer doorgeven. In de online klantenzone zie je ook wanneer je hoeveel water verbruikt. Zo merk je waterproblemen sneller op.Voor iedereen
Met de informatie die we krijgen van digitale watermeters kunnen we duurzamer omgaan met het waterleidingnet. Ook krijgen we sneller zicht op waterlekken, vervuild water of andere problemen.7. Welk type digitale watermeter heb ik?
Er zijn momenteel verschillende types digitale watermeters in omloop bij De Watergroep.
Hoe herken je het type watermeter? Open de klep van je watermeter.
- Heb je een watermeter van Integra? Dan lees je de naam van de fabrikant links onderaan.
- Heb je een watermeter van Sagemcom? Dan lees je de naam van de fabrikant links bovenaan.
- Heb je een watermeter van Hydroko? Die is rond en blauw, en heeft een elektronisch scherm.
De iconen die je op het scherm van jouw digitale watermeter ziet, verschillen per type digitale watermeter. De toestellen zien er een beetje anders uit, maar werken op dezelfde manier en bieden dezelfde voordelen.
Lees in deze vraag welke gegevens je kan aflezen op jouw type digitale watermeter.
8. Welke gegevens kan ik aflezen van de digitale meter?
Type Integra
Op het scherm zijn afwisselend de 2 afgebeelde infoschermen zichtbaar.
1. De teller geeft je watermeterstand weer als ‘P’ zichtbaar is.
2. a. Je watermeterstand: voor de punt zie je het aantal m³, na de punt het aantal liter. In dit voorbeeld 243,098 m³ of 243 098 liter.
2. b. Het debiet van de watermeter: aantal m³ water dat per uur door de watermeter stroomt.
3. Als het driehoekje dat omhoog wijst zichtbaar is, stroomt er op dat moment water door je watermeter. Ook het druppeltje licht op. Lichten beide driehoekjes op, dan stroomt er water van je binneninstallatie terug. Je centrale terugstroombeveiliging werkt mogelijk niet of slecht. Bij problemen lichten volgende symbolen op:
A. LEAK: er is een groter waterverbruik vastgesteld dan gemiddeld. Dit kan wijzen op een waterlek.
B. Dit symbool is actief bij luchtbellen, een barst, oververhitting of wanneer er geen water door je watermeter stroomt.
C. De batterij van jouw watermeter is bijna leeg.
Type Hydroko - type 1
- Je ziet een pijltje als je op dat moment water aan het verbruiken bent.
- Je watermeterstand: de 5 grote cijfers zijn het aantal m³, de kleine 3 cijfers zijn het aantal in liter.
Bij problemen lichten volgende woorden op (in het oranje kader):
- LEAK: er is gedurende een periode van 24 uur een continue waterverbruik vastgesteld. Dit kan wijzen op een waterlek.
- BURST: er is gedurende een periode van 30 minuten een extreem hoog waterverbruik vastgelegd. Dit kan wijzen op een waterleidingbreuk.
- DRY: er bevindt zich geen water in de meter. Er is geen verbruik.
- REVERSE: water van je binneninstallatie stroomt terug. Je centrale terugstroombeveiliging werkt mogelijk niet of slecht.
- RADIO OFF: de watermeter is net geïnstalleerd. Na enkele dagen zou dit moeten verdwijnen.
Type Sagemcom
Druk kort op de blauwe knop om de gegevens op de scherm van de watermeter te laten verschijnen.
- Jouw waterverbruik: voor de punt zie je het aantal m³, na de punt in liter. In dit voorbeeld 243,098 m³ of 243 098 liter
- De batterij van je watermeter is bijna leeg.
- Je watermeter is verbonden met je digitale elektriciteitsmeter.
- Eén van volgende meldingen is actief:
A. Er stroomt geen water door je watermeter.
B. Water van je binneninstallatie stroomt terug. Je centrale terugstroombeveiliging werkt mogelijk niet of slecht. - Er stroomt water door je watermeter.
- Dit symbool toont aan dat de watermeter meet volgens de wettelijke richtlijnen.
Type Hydroko - type 2
De nieuwste versie van deze digitale watermeter heeft een vernieuwd scherm met 2 verschillen:
- Er kunnen iconen verschijnen.
- Je ziet het 'live' waterverbruik in de linkeronderhoek van het scherm (in plaats van een pijltje om het waterverbruik te tonen).
Dit betekenen de iconen (klik om te vergroten):
De meldingen en alarmen die op het scherm van je digitale watermeter verschijnen, kan je voorlopig niet zien in je klantenzone. Voorlopig ondernemen we ook nog geen actie op basis van die meldingen. Wanneer dat wijzigt of wanneer we het aantal meldingen uitbreiden, brengen we je daarvan op de hoogte. Houd daarom je contactgegevens up-to-date via de online klantenzone.
Ook wanneer je een digitale watermeter hebt, ben je zelf verantwoordelijk voor je waterverbruik. Controleer dus regelmatig je watermeterstand en kijk of je waterinstallatie goed werkt. Zo zie je snel of er iets kapot is of er een waterlek is. Op die manier kan je grotere problemen voorkomen.
9. Kan ik de gegevens van de digitale watermeter zelf uitlezen en gebruiken?
- Je kan jouw waterverbruik aflezen op het scherm van de digitale watermeter.
- Is de verbinding tussen je digitale watermeter en elektriciteitsmeter goed gelukt? Dan kan je na 2 weken zelf jouw waterverbruik online opvolgen via onze klantenzone. Hoe je dat doet, lees je hier.
- Je kan de gegevens over je waterverbruik ook uitlezen via de P1-poort van de elektriciteitsmeter. Via deze gebruikerspoort kunnen applicaties worden aangesloten die energie- en waterverbruik kunnen aflezen. Dit zijn externe partijen waar de waterbedrijven geen samenwerking mee hebben. Deze applicaties zijn nog volop in ontwikkeling. Bij vragen over het aflezen van waterverbruik via deze apps, moet je de leverancier van deze applicatie rechtstreeks contacteren. Hoe je de P1-gebruikerspoort kan activeren, vind je op www.fluvius.be/gebruikerspoort.
10. Zal mijn waterfactuur verhogen na de plaatsing van de digitale watermeter?
11. Hoe ziet mijn jaarlijkse verbruiksfactuur eruit bij een watermetervervanging?
De digitale watermeter wordt meteen na plaatsing vanop afstand uitgelezen. Enkel als we door een technisch probleem de watermeter niet vanop afstand kunnen uitlezen, ontvang je volgend jaar nog een brief of e-mail met de vraag om je watermeterstand door te geven.
Controleer op jouw factuur zeker het watermeternummer van de nieuwe watermeter.
12. Hoe wordt het verbruik op de oude watermeter afgerekend?
13. Geeft de digitale watermeter ook informatie door over plots hoog waterverbruik?
14. Waar kan ik mijn waterverbruik opvolgen?
- Je kan jouw waterverbruik aflezen op het scherm van de digitale watermeter.
- Is de verbinding tussen je digitale watermeter en elektriciteitsmeter goed gelukt? Dan kan je na 2 weken zelf jouw waterverbruik online opvolgen via onze klantenzone. Hoe je dat doet, lees je hier.
15. Waarom moet mijn watermeter vervangen worden?
16. Komt er ook een digitale elektriciteitsmeter?
Heb je nog geen digitale elektriciteitsmeter? Dan vragen wij je voorlopig nog elk jaar om je watermeterstand door te geven. Waarom? Omdat een digitale watermeter in de meeste gevallen verbonden moet zijn met een digitale elektriciteitsmeter om de gegevens van je waterverbruik door te sturen.
Enkel de digitale watermeter van het type Hydroko kan zonder digitale elektriciteitsmeter je waterverbruik doorsturen. Welk type digitale watermeter heb jij?
Voor de installatie van een digitale elektriciteitsmeter krijg je een uitnodiging van Fluvius.
17. Moet ik betalen voor de installatie van een nieuwe digitale watermeter?
18. Is er een stopcontact of wifi nodig voor de digitale watermeter?
Nee, de digitale watermeter werkt op een batterij met lange levensduur en stuurt de gegevens door via een eigen netwerk.
19. Kan het water zomaar afgesloten worden met een digitale watermeter?
20. Moet ik mijn digitale watermeter beschermen wanneer het vriest?
Ja, ook een digitale watermeter kan bevriezen. Net zoals de analoge watermeters bevat dit toestel water. Dat water kan bevriezen en dus 'uitzetten' wanneer het vriest. Zo kan je watermeter stuk gaan.
21. De digitale watermeter is afhankelijk van elektriciteit, wat als er een stroompanne is?
22. Wat betekent de sticker met 'Digitale Watermeter' op mijn elektriciteitsmeter?
Je hebt al een digitale watermeter, maar nog geen digitale elektriciteitsmeter? Op jouw huidige elektriciteitsmeter hangt in dat geval een sticker met cijfers. Op het moment dat Fluvius jouw elektriciteitsmeter vervangt door een digitaal exemplaar, wordt er een verbinding gemaakt tussen de digitale watermeter en de digitale elektriciteitsmeter. Dat gebeurt aan de hand van de gegevens op de sticker. Laat de sticker dus zeker hangen!
Wanneer de verbinding gelukt is, krijgt jouw digitale watermeter veel meer mogelijkheden en krijgen we onder andere jouw watermeterstand automatisch door.
23. Is er een aardingsklem bevestigd op de oude watermeter?
Als je vaststelt dat dit bij jou niet het geval is, vragen we om de aardings/equipotentiaalverbinding voor ons bezoek te (laten) verhangen/in regel te (laten) stellen. Indien onze watertechniekers ter plaatse vaststellen dat de klem bevestigd is aan de aftakking met de watermeter, kan de watermetervervanging niet plaatsvinden. Dat betekent dat we in dat geval ook kosten kunnen aanrekenen voor het onnodige bezoek van onze techniekers.
24. Ik ben erg gevoelig voor draadloze signalen of elektromagnetische straling. Hoe zit dat met digitale watermeters?
25. Verstuurt de digitale watermeter mijn gegevens op een veilige manier?
Digitale watermeters versturen watermeterdata op een veilige manier.
- Om meterdata te versturen maken we gebruik van een volledig beveiligd netwerk.
- Meterdata wordt 'versleuteld' en anoniem verzonden van de watermeter naar de waterbedrijven.
26. Wat betekent de digitale watermeter voor mijn privacy?
27. Neemt het drinkwaterbedrijf actie op basis van de alarmmeldingen van de digitale watermeter?
Neen. Voorlopig ondernemen we nog geen actie op basis van die meldingen. De meldingen en alarmen die op het scherm van je digitale watermeter verschijnen, kan je voorlopig ook niet zien in je klantenzone. Wanneer dat verandert of wanneer we het aantal meldingen uitbreiden, brengen we je daarvan op de hoogte. Zorg ervoor dat je contactgegevens kloppen in de online klantenzone.
Ook wanneer je een digitale watermeter hebt, ben je zelf verantwoordelijk voor je waterverbruik. Controleer dus regelmatig je watermeterstand en kijk of je waterinstallatie goed werkt. Zo zie je snel of er iets kapot is of er een waterlek is. Op die manier kan je grotere problemen voorkomen.