Watermeter
Heb je een verhoogd waterverbruik? Dan heb je volgens het Algemeen waterverkoopreglement recht om dit te laten controleren. Vraag de ijking van jouw watermeter aan via dit formulier.
Stelt het metrologisch centrum vast dat de watermeter niet meer correct registreert (= binnen de toegelaten grenzen), dan neemt De Watergroep de kosten voor deze technische controle op zich. Werkt de watermeter wel correct, dan zal een kost aangerekend worden. Het tarief van deze 'metrologische controle watermeter' kan je terugvinden op onze tarievenpagina (zie PDF onderaan de webpagina onder ‘Overige tarieven’).
Indien nodig bij een verhoogd waterverbruik, kan een medewerker van De Watergroep ter plaatse komen voor een eerste controle. Wij doen geen lekopsporing, maar controleren enkel de installatie rond de meter. Neem in dit geval contact op met ons om die eerste controle onderzoek in te plannen.
Draai de stopkraan van de meter dicht. Hiermee sluit je de watertoevoer van je appartement af. Kan je geen water meer afnemen in je appartement, dan heb je de juiste watermeter gevonden. Stem dit wel even af met je buren. Het afsluiten van water kan immers een gevolg hebben voor toestellen die water verbruiken. Zo sluit je niet onverwacht de watertoevoer van je buren af terwijl de wasmachine draait.
Bij de meeste klanten staat er een enkelvoudige watermeter met 1 telregister. Op plaatsen waar grote debieten worden afgenomen, komen ook gecombineerde watermeters voor. Een gecombineerde watermeter bestaat uit een grote watermeter in combinatie met een kleine watermeter. Het water vloeit bij een gecombineerde watermeter aan een hoog debiet gelijktijdig door de 2 meters. Aan een laag debiet stroomt het water enkel door de kleine watermeter.
Een gecombineerde watermeter ziet er zo uit:
Weet je echt niet waar te zoeken? Ga dan op het voetpad of de berm voor jouw huis op zoek naar een sleutelmond. De watermeter en de sleutelmond liggen op één lijn, loodrecht ten opzichte van de straat. Of vraag het aan de vorige eigenaar van het pand.
De watermeterstand die je hebt ingegeven, ligt dan niet in lijn met je vroeger waterverbruik. Dit kan heel wat oorzaken hebben. Ga eerst even na of je wel de correcte watermeterstand hebt doorgegeven. Klopt de watermeterstand wel degelijk? Ga dan na of er nergens een verborgen lek is. Ontdek hier hoe je verliezen en lekken kan opsporen.
Heb je de watermeterstand correct doorgegeven en er is geen verborgen verlies, betekent dit dat je het water effectief hebt verbruikt. Mogelijk is er sprake van een eenmalig verhoogd waterverbruik door de aanleg van een tuin, vijver, zwembad ... of je gezin is uitgebreid, je hebt een vaatwasmachine aangekocht ... Wij adviseren je in dat geval om jouw waterverbruik op te volgen en waterbesparende maatregelen te nemen. Ontdek hier enkele tips hoe je eenvoudig water kan besparen.
Ook een lager waterverbruik heeft steeds een oorzaak. Een lid van het gezin heeft de woning verlaten of misschien is de watermeter defect. Indien de watermeter defect is, komt een medewerker die gratis vervangen.
Heb je een digitale watermeter? Dan vind je het meternummer net boven het klepje. Het meternummer begint met steeds met '8SET' of '8AQM'.
Heb je een analoge watermeter? Dan vind je het meternummer in de buurt van je meterstand. Het meternummer bestaat enkel uit cijfers (bijvoorbeeld 160432815).