Kreeg je van ons een vraag (via e-mail of post) om je watermeterstand door te geven?  Geef je watermeterstand dan gratis door binnen de 2 weken. 

Stap 1: noteer de watermeterstand van je watermeter 

Lees hier hoe je jouw watermeter afleest. 

Stap 2: geef jouw watermeterstand door 

Optie A: online via de QR-code op jouw brief of e-mail 

Je kreeg van ons de vraag om je watermeterstand door te geven via brief of e-mail. Op die uitnodiging staat een QR-code. Scan de QR-code op jouw brief of e-mail. Dat kan met de camera van je gsm. Zo zijn je klantrekening en antwoordnummer al automatisch ingevuld. 

Optie B: online via je klantenzone 

Meld je aan op onze klantenzone. Zie je een oranje balk op de overzichtspagina? Klik erop. Dan kan je jouw watermeterstand ingeven. Zie je geen oranje balk? Dan kan je geen watermeterstand doorgeven. 

Optie C: online via de website

Ga naar www.dewatergroep.be/watermeterstand. Vul je klantrekening en antwoordnummer in. Die vind je terug in de rechterbovenhoek op onze vraag (via brief of e-mail) om je watermeterstand door te geven.

Optie D: via de telefoon 

Geef je watermeterstand telefonisch door. Dat telefoonnummer vind je terug op de mail of brief waarin we vragen naar jouw watermeterstand. Hou je klantrekening, antwoordnummer en je watermeterstand bij de hand. Die vind je terug in de rechterbovenhoek op onze vraag (via brief of e-mail) om je watermeterstand door te geven

Optie E: je antwoordstrookje invullen en terugsturen met de post 

Je kan je watermeterstand ook doorgeven via de post. Vul het strookje op je watermeteropnamebrief in, steek het in een envelop mét postzegel en stuur dit op naar: De Watergroep, PB 20102, 1101 Scanning. Jouw strookje kan een tijdje onderweg zijn. Doe het dus zo snel mogelijk op de post. 

Opgelet 

  • Geef je jouw watermeterstand niet of te laat door? Dan maken we op basis van eerdere periodes een schatting van je waterverbruik en stellen we zo je afrekening op. Wil je het bedrag van je schatting aanpassen? Dat kan via het online contactformulier of telefonisch via 02 238 96 99 
  • Je kan je watermeterstand enkel doorgeven wanneer wij dat vragen.

Kreeg je van ons een e-mail of brief met de vraag om je watermeterstand door te geven? Dan vind je jouw klantrekening en antwoordnummer bovenaan in de rechterhoek of onderaan op het strookje.

Factuur

Factuur

De Watergroep nam uit veiligheidsoverwegingen de beslissing om onze applicatie voor het online doorgeven van watermeterstanden en onze online klantenzone via Windows Vista en Windows XP niet langer te ondersteunen.

Als overheidsbedrijf dienen wij ons te beschermen bij toepassingen waar we klantengegevens opvragen, zodat de privacy van jouw klantgegevens gegarandeerd blijft.

De algemene website blijft wel toegankelijk. Voor de registratie van de watermeterstand kan je met ons contact opnemen, telefonisch of via post (= watermeterkaart terugsturen).

Heb je een analoge watermeter?

  1. Watermeternummer: dit is het nummer van jouw watermeter. Controleer of de laatste 4 cijfers hetzelfde zijn als het nummer op jouw watermeterkaartje.
  2. Watermeterstand: noteer enkel de zwart-witte cijfers. De zwarte cijfers geven jouw waterverbruik weer in kubieke meters, de rode cijfers in liters. Wij hebben van jou enkel de zwarte cijfers nodig.

De Watergroep heeft 3 types huishoudelijke watermeters in gebruik:

Meterstand aflezen

 

Model Integra

Heb je een digitale watermeter ...

... en kreeg je geen watermeterkaart?

Dan hoef je jouw watermeterstand niet meer door te geven. Deze wordt automatisch naar ons doorgestuurd.

... maar kreeg je toch een watermeterkaart?

Noteer dan enkel de cijfers vóór de punt (zie groene kader). Dit is jouw waterverbruik in kubieke meter. De cijfers na de punt is jouw waterverbruik in liter. We hebben enkel de cijfers voor de punt nodig.

Meterstand aflezen op digitale watermeter

Let op: de watermeter verstuurt zijn gegevens via de digitale energiemeter. Als je (nog) geen digitale energiemeter hebt, kan jouw digitale watermeter geen informatie naar ons doorsturen. Heb je wel al een digitale watermeter én een digitale energiemeter? Soms gebeurt het dat de waterverbruiksgegevens ons tijdelijk niet bereiken door technische problemen of fysieke hindernissen (zoals een metalen object). Jouw watermeter hoeft niet vervangen te worden. Je moet voorlopig wel nog zelf je watermeterstand doorgeven.
Bezorg ons zo snel mogelijk de correcte watermeterstand en de datum van watermeteropname. Wij brengen jouw dossier verder in orde. Een foto van de watermeter waarop de watermeterstand duidelijk afleesbaar is, kan ons klantencontactcenter hierbij helpen en jouw dossier bespoedigen. Vermeld ook steeds je contactgegevens, zodat onze medewerkers je vlot kunnen bereiken bij vragen.
  • Jaarlijks: wanneer je van ons een watermeteropnamekaart ontvangt via post of e-mail, heb je 15 dagen de tijd om de watermeterstand door te geven.
  • Wanneer je verhuist: om de eindfactuur te berekenen, hebben wij van jou de watermeterstand nodig.
  • Wanneer je een herberekening wenst van jouw tussentijdse facturen. Om die correct te berekenen hebben we jouw waterverbruik nodig.

Waarom kan ik mijn watermeterstand niet op een ander moment doorgeven?

Om de jaarlijkse verbruiksfactuur op te maken, vragen wij jouw watermeterstand. Dit gebeurt niet voor al onze klanten op hetzelfde moment. Dit tijdstip is afhankelijk van de regio waarin je woont. Wil je in de tussentijd je waterverbruik opvolgen? Dat kan via onze online klantenzone!

Wanneer je ons jouw watermeterstand doorgeeft, ben je zeker dat je het juiste bedrag voor jouw waterrekening betaalt. Geef je ons geen watremeterstand door, dan schatten we jouw waterverbruik zelf via een raming. Het is mogelijk dat wij jouw watergebruik hoger schatten dan het daadwerkelijk is, waardoor je mogelijk teveel betaalt. Schatten we je waterverbruik te laag in, dan kan dat zich vertalen in een hogere afrekening.

Conclusie: geef ons de watermeterstand zeker door! Zo ontvang je steeds een juiste waterfactuur.
Als de geschatte watermeterstand te hoog is, kan je best jouw watermeterstand alsnog aan ons doorgeven. Een foto van de watermeter waarop de watermeterstand duidelijk afleesbaar is, kan ons klantencontactcenter hierbij helpen en jouw dossier bespoedigen. Vermeld ook steeds jouw contactgegevens, zodat onze medewerkers je vlot kunnen bereiken bij vragen.